måndag 25 februari 2013

Drivningsträning mot drag


Dagens träningsinlägg kommer att handla om träning av drivning i starkt drag. Men roligare än att träna hade varit om Lucky och jag istället varit på väg till Holland för Europeiska Nurseryfinalen på onsdag-torsdag. Men besked om att vi fick delta kom inte förrän 6 februari och vid det laget hade jag redan räknat ut oss från startlistan, och sedan var det för sent att göra sig av med bokade jobb. Jag försöker muntra upp mig med lite "surt sa räven" och säger till mig själv att han är så ung att han får delta nästa år också, och att det varit så dåligt med träningsmöjligheter denna snöiga vinter att prestationerna ändå inte blivit på topp av vad vi kan, men ändå...

I alla fall tränar vi en del på några små fält i närheten av fårhuset där det är ett vansinnigt drag hemåt. Och det har uppenbarat för mig att Lucky inte klarar av att driva mot drag - han släpper totalt och ger sig ut på en båge till grindhålet (typ haha nu kan ni inte smita). Det är givetvis ganska få hundar och hundar med mycket erfarenhet som kan göra en snygg drivning mot ett jättestarkt drag, men Lucky har inte ens gjort ett försök att ta befäl över fårens färdriktning. Men igår tror jag att jag hittade ett bra sätt att hjälpa honom utan att dadda.

Jag jobbar mycket i träningen med att lära hundarna att ta eget ansvar för att sköta sig och göra det jag ber dem. Så när Lucky i det här läget har dragit iväg som en kanonkula i en stor båge åt vänster till grindhålet korrigerar jag inte det med att be honom gå höger, utan säger istället "nej". "Nej" är bland det första jag lär en hund oavsett om den är valp eller vuxen när jag får den, och även hundar jag tar in på träning. Det är inget argt kommando utan är en neutral tillrättavisning som bara betyder "sluta med det där och leta rätt på ett bättre beteende".

Problemsökningen började med att jag testade av svårighetsgraden genom att göra samma övning med de andra hundarna. Även de överarbetade för att motverka draget men när de korrigerades klarade de bra att börja driva samtidigt som de låg ute på flanken och bromsade mot fårens flyktväg. Uppgiften alltså inte omöjlig. Vad skiljer då? Det ena är tidsfaktorn - Lucky är ung och jag har inte ens haft honom ett år men han har ändå kommit långt i träningen rent tekniskt sett men utan att ha så mycker erfarenhet i bagaget - han är så duktig att det är lätt att kräva för mycket. Det andra är hundtypen - han är en typ av hund jag väldigt sällan har/haft, dvs precis som de flesta Border Collies är Lucky flankerande till typen medan jag mer trivts med hundar som är mer drivande. En utpräglat flankerande hund söker när den själv får välja lösningen på olika "kontrollproblem" med fåren att ge sig ut på flanken för att stoppa eller passa, och har hellre sitt fokus framför djuren än bakom. En del flankerande hundar kan ha en bra drivteknik men de "vågar" inte riktigt använda den. Andra har inte heller tekniken. Och en tredje grupp vill inte ens flytta fåren när det kommer till kritan. Ju längre ut på den här skalan de är desto mer svårtränade är de för riktiga arbetssituationer (på en tävlingsbana kan de ofta vara rätt behändiga).

I Luckys medskickade genetiska verktygslåda låg ingen fin drivteknik och väntade på att plockas fram och putsas till. Hans stora räddning är att han har en jättevilja att jobba på djuren och att han är fantastiskt träningsbar - och när en hund är sådan kvittar det nästan vilka deras mest uppenbara anlag är eftersom de då är möjliga att träna till i stort sett vad som helst. Så det har inte varit svårt att lära honom att driva bra och han är fullt införstådd med syftet, men krisar det har han inte mer erfarenhet än att han tar till fel beteende, dvs slutar driva och börjar oroa sig över främre delen av flocken och ger sig för långt ut på flankerna. Det kommer att ta tid innan han känner sig trygg med att han kan kontrollera djur lika bra bakifrån som framifrån. (Är det möjligen någon mer än jag som inser att detta är precis motsatt mot vad jag skriver när jag bloggar om träning med Mae...?)

Och då var frågan hur jag ska lära honom att fortsätta "tänka drivning" i svåra kontrollägen? Det första som behövde hända var att jag fattade att mitt vanliga sätt i träningen att få hundarna att välja ett annat beteende - dvs att säga "nej" - inte skulle funka. Belöningen för att rusa ut på en båge till grindhålet och känna totalkoll på att fåren inte skulle sticka var för stor. Uruselt av mig att behöva fyra träningspass för att köpa den insikten! Och på slutet hade jag dessutom börjat låta arg och otrevlig i "nejet"! Ett träningsuppehåll i några dagar löste upp huvudet på mig.

Jag var (och är) fortfarande helt övertygad om att det inte var rätt väg att börja korrigera honom med motsatt flankingkommando - jag t o m testade: han lydde men förstod inte vad jag ville, utan blev bara mer på och het för att kompensera för att jag gav honom uppenbart idiotiska kommandon när fåren höll på att sticka.

Istället kom jag på "stand-träningen" (se blogginlägget 14 januari) som jag ju genomförde som en fokuseringsträning in mot djuren under stillastående - varför inte återkoppla till den som ett verktyg? Inlägget 14 januari skrev jag efter bara några dagars träning, och efter det har han verkligen befäst tekniken och förståelsen riktigt bra och kan det även i svåra situationer, t ex på flanker och efter en vändning 180 grader. Och WOW JAA, det fungerade! Idag har vi gjort andra passet med den här tekniken - mycket korta "stand" under drivningen mot drag och sedan omedelbart framåtkommando igen. Så fort jag ser att han nästa halvsekund vill dra ut på flanken så får han "stand- fram". På slutet i sista träningspasset behövde han bara höra s-et i stand för att själv ta tillbaka fokus bakom fåren.

Det här kanske inte skulle funka på alla hundar med problemet - Lucky är så fantastisk på det sättet att han aldrig ger upp sin personlighet och vallningen för att lyda och så har han så mycket positiv energi som många hundar saknar. Men det går alltid att hitta lösningar på träningsproblem om man lyckas ställa om sig själv och inte envisas med sådant som inte fungerar - tänk om man kunde komma ihåg det mellan gångerna! 

11 kommentarer:

  1. Grämde mej också över att vi inte haft möjlighet o träna så vi fick också skippa Nursery finalen. Men såg fältet på foto och då grämde jag mej inte så mycket mer...

    Menar du att draget är bakom hunden (när den driver), så att den måste driva bort fårena draget? Eller få dom o gå lugnt ditåt vart draget är, dit dom vill.
    Kan du rita hur du menar?
    Vi säger att fårena är in en hage 100m från fårhuset. För Rhy är det inget problem att driva bort från tex fårhuset.Men att hitta rätt punkt att driva på om dom ska drivas typ i riktning mot omen förbi fårhuset. Säg att vi har fårena kl 6, fårhuset kl 11 och stället jag vill ha dom till kl 13. Rhy har svårt att bara ligga lätt på sidan och hålla emot, endera trycker han för mycket så dom går mot kl 15 eller stoppar dom. Dessa får kutar som galningar mot fårhuset om man inte håller dom, samt måste verkligen drivas bortåt.
    Då tex Magda bara kan hänga på rätt "hörn" av fårena och dom går lugnt.

    Anja

    SvaraRadera
  2. Ja det var ju ytterligare ett argument till min "surt sa räven-lista". Antar att man ska vara på Facebook för att få se den bilden på tävlingsfältet-;). Har du det i din telefon får du gärna maila över det.

    Det jag menar är är drivning MOT (inte FRÅN) draget. Och Rhy gör precis som Lucky - trycker och vänder för mycket eller stoppar helt. Typiskt unghanar som inte riktigt kan hantera sin dådkraft. Men Rhy har ju samma räddningsplanka som Lucky, dvs vill verkligen jobba på djuren. Hundar som springer och stoppar och är nöjda med att ligga där och glo är inte för roliga att träna. Men du måste precis som jag med Lucky plocka in Rhy bakom djuren och göra honom trygg i kontroll bakifrån.

    Mae och Zack gör som Magda och hänger på där bak så att djuren aldrig får tanken att de ska dra hem.

    SvaraRadera
  3. Okey, har svårt att hitta punkten där Rhy ska vara, när jag ska trycka på hans "tryck endast en aning"-knapp.
    Ser så lätt o fint ut för Magda, fåren går rakt o lugnt på en rak linje och MAgda lika lugnt o rakt på en egen linje bakom och litet innanför fårens linje.

    Fältet ser tråkigt ut på bild (men kanske bara för att jag inte kunde åka), majlar dej den.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte på metoden att DU ska hitta punkten där han ska trycka. HAN ska försöka göra det du säger, och det gör han inte utan ägnar sig åt att tillfredsställa sitt eget kontrollbehov (precis som Lucky). Du kan visa honom verktygen för att driva mot drag, men sedan måste han acceptera att det är det han ska göra - men det är ditt jobb att få honom att trivas i rätt läge för att göra jobbet.

    SvaraRadera
  5. Om man tänker sej att gruppen är som en tändsticksask. Jag har försökt hitta punkten var jag skall ha Rhy för att han ska balansera/driva mot stället jag vill ha dom till. Är detta fel? Nu får du förklara ännu mer...
    Anja

    SvaraRadera
  6. Jo så här: I mitt tänk så är det inte jag som ska tala om för hunden var den ska befinna sig. Jag talar om för hunden vad den ska göra för arbetsuppgift, och hunden placerar sig som den behöver för att utföra det jag bett den.

    Anledningen till att Rhy (och Lucky) inte befinner sig rätt är att de jobbar för att tillfredsställa sitt eget kontrollbehov.

    Det är givetvis också hundtypen som avgör vad den har lätt respektive svårt för, och då får vi hjälpa den att hitta verktygen för att klara det den har svårt för. Och det är det som blogginlägget handlar om, alltså hur jag kom på att använda Luckys goda förståelse av "stand" för att rikta in honom på djuren istället för att ge sig ut i en båge för att stoppa.

    När hunden har fått hjälp med de tekniska verktygen, så är det förstås också så att den måste lita på att vi inte säger åt den att göra något omöjligt, och att den respekterar oss tillräckligt för att göra det vi säger istället för det som ligger lättast till hands för den själv.

    SvaraRadera
  7. Ok, så då är problemet detta att få hunden och förstå sin uppgift. Nu säger jag typ stopp, vänster, stopp fram, stopp, vänster,fram STOPP osv då jag borde säga du skall ta fårena till detta hörnet i hagen. Fattar helt enkelt inte hur jag skall göra, suck :-(

    Anja

    SvaraRadera
  8. Intressant diskussion. Jag tycker också att "mot"draget är att tvinga djuren att gå från sin "längtan".
    Att driva "med" draget är mycket svårare för vissa hundar. Man kan likna det vi "medlut". Jag tror det är viktigt att börja i lätt "medlut ", och inte i värsta situationen, så att man kommer i konflikt med hundaen. Sen kan man öka svårigheten när man förstår varandra. Konsten är att få hunden att känna att denn ahr kontroll utan att glömma uppgiften. Men som sagt , det är lättare att förklara i verkligheten

    Eva H

    SvaraRadera
  9. Jodå, du håller ju på att visa honom hur han ska göra för att få djuren dit de ska. Men vid någon viss punkt måste du börja kräva att han tar ansvar själv och inte bara går på lydnad. Ett annat sätt kan också vara att göra övningen i förarbalansläge - då blir det lättare för dig att få honom att tänka rätt utan en massa kommandon.

    Det jag berättade om i blogginlägget var ju ungefär att jag gjorde som du - fast jag använder Luckys "stand" som jag tränade in för någon månad sedan som ett "fokus in mot djuren-kommando". Och så EN STOR SKILLNAD: Jag ger inget vänster utan bara "stand-fram" - eftersom jag vill lära honom att djuren kommer att gå dit de ska om han bara driver på istället för passar, så vill jag inte använda några flankingkommandon utan bara kommandon som fokuserar innåt och framåt.

    SvaraRadera
  10. Eva H: "Med draget" och "mot draget" beskriver nog bättre, därför var jag tvungen o fråga :-)Jo jag har nog haft det alldeles för svårt för honom. Att börja med lättare medlut låter bra :-)

    Inga problem i förarbalansläge.
    Dom här fårena kutar vid minsta stand... Det är en hög lång driva på höger sida i hagen. Han fokuserar in + framåt men för mycket tryck, så då delar dom sej el.dyl. Vid litet stand så kutar dom mot draget till, så då måste jag flanka igen... Men vi tar det med bara litet medlut nästa gång :-)

    Anja

    SvaraRadera
  11. Jo det var ju vid starkt "medlut" i sken och galopp som Luckys oerfarenhet - och medfödda benägenhet - blev uppenbar.

    SvaraRadera